کمالی در گفتگو با گسترش نیوز: صنایع معدنی کشور باید رنگ و لعاب نوآورانه بگیرند

بنابر گزارش روابط عمومی شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا، پایگاه خبری گسترش صنعت معدن و تجارت در مصاحبه اختصاصی با هادی کمالی مدیرعامل این شتاب دهنده  پیرامون لزوم ایجاد نوآوری در صنعت معدن به بحث و گفتگو پرداخت و از نقطه نذرات ایشان در این زمینه بهره مند گردید. در زیر گزیده ای از این مصاحبه اختصاصی را مطالعه خواهید کرد.

هادی کمالی مدیرعامل شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری گسترش صنعت معدن و تجارت (گسترش نیوز)  با اشاره به وجود دخایر عظیم معدنی در کشور و لازمه بهینه سازی صنعتی با استفاده از دانش و نوآوری در بهره برداری از معادن کفت: "برای بهبود وضعیت معادن کشور باید شبکه‌ای از راهبردها، متخصصین، افراد علمی و صنعتی گرد هم جمع شوند و با طرح و پرورش ایده‌های نو در جهت ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید فعالیت کنند. علاوه بر بهبود وضعیت معادن کشور، اشتغالزایی نیز صورت خواهد گرفت."


 
کمالی در ادامه گفت: "به دلیل اینکه کشور از تعداد ذخایر معدنی بالایی برخوردار است، تعداد بنگاه‌ها و مجموعه‌‌های فعال در حوزه صنعت و معدن نیز زیاد است و بخش معدن در اقتصاد کشور نقش ویژه‌ای دارد. بنابراین ایجاد نوآوری در این حوزه و حرکت به سمت ایده‌های نو، می‌تواند مشکلات بسیاری از این بنگاه‌ها را حل و فصل کند و همچنین نیروی کمکی جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد."

هادی کمالی در گفت‌وگو با گسترش نیوز، اظهار داشت: "اکنون در دوره‌ای قرار داریم که همه چیز به سمت مدرن شدن و نوآوری خیز برداشته است که این موضوع را در عرصه صنعت نیز شاهد هستیم، در نتیجه نیاز به توسعه فناوری احساس می‌شود. و در این راستا باید یک پلتفرمی جهت توسعه نوآوری و فناوری در زیرمجموعه‌های صنعت طراحی و اجرا شود. به عبارت بهتر طرح‌های نوآورانه، جدید و دانش ‌بنیان را باید از محققین و پژوهشگران طلب کرد و در مسیر تبدیل شدن به کسب و کار و کارآفرینی به خدمت گرفت."

وی افزود: "بسیاری از ایده‌ها علمی و تخصصی بوده و برای تبدیل شدن به شعل و کارخانه نیاز به رشد و شتاب‌دهنده دارد که بلوغ خود را طی کند. در این مسیر به مشاوره‌های علمی، مالی و حقوقی و موضوعاتی مانند اثبات فناوری نیاز است. برای تحقق چنین برنامه‌ای باید شرکت‌های دانش بنیان وارد کار شوند تا طرح‌ها و ایده‌های نو را جذب کند و با کار بر روی آن‌ها در تبدیل به کسب و کار نقش ایفا کنند. تبدیل شدن ایده به کسب و کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، منجر به ایجاد شغل و ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن می‌شود و همچنین محققین می‌توانند در امور دانش‌بنیان وارد شوند. به هر حال کسب و کارهای جدید ایجاد شده ابعاد مختلفی دارند."

ایران از نظر ذخایر معدنی شرایط خوبی دارد

مدیرعامل شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در ادامه تصریح کرد: "این نوع برنامه‌ها علاوه بر حوزه صنعت و معدن می‌تواند در بخش‌هایی همچون الکترونیک، مخابرات، ساخت و تولید، مواد و بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز به کار گرفته شود و در بخش دانش ‌بنیان اقتصاد کشور موثر باشند. در این میان شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با ارتباطی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین معاونت ریاست جمهوری فناوری اطلاعات برقرار می‌کنند طرح‌های متعددی را در حوزه معدن پیاده کنند. این نوع شرکت‌ها می‌توانند با اعلام فراخوان‌هایی در فضای صنعتی و معدنی کشور، طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه را جذب کنند و بعد از ارزیابی و بررسی مورد حمایت مالی قرار دهند و وارد فاز اجرا و ایجاد کسب و کار شوند."

کمالی ابراز کرد: "با اجرای این نوع برنامه‌ها کارخانه‌ها و شرکت‌های تازه نفسی وارد زنجیره صنعت و معدن کشور می‌شوند، تا به امروز نیز چندین شرکت و مجموعه کارآفرین از این طریق جان گرفتند و برای عده‌ای از افراد شغل ایجاد شده است. کشور به لحاظ ذخایر معدنی خوشبختانه در وضعیت مطلوبی قرار دارد و ایران جزو معدود کشورهایی است که از نعمت خدادادی به شکل متنوع از عناصر و کانه‌های مختلف برخوردار است. در طول سالیان گذشته تمرکز کشور بر روی مواد معدنی خاصی بود و از موضوعات پیچیده‌تر و شاید جدیدتر غفلت شده، اما اکنون زمان آن رسیده است که شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت‌های بیشتری را ایجاد کنند تا به جز فلزات اصلی و آلیاژهای متعارف مانند فولاد، مس و آلومینیوم سایر مواد معدنی نیز مورد توجه قرار بگیرند."

باید به فلزات غیر اساسی توجه بیشتری شود
وی ادامه داد: "منیزیوم، نیکل، سیلیس و تیتانیوم ازجمله مواد معدنی هستند که در کشور مورد استقبال کمتری قرار گرفتند و باید توسط متخصصین و شرکت‌های مربوطه مورد مطالعه و حمایت واقع شوند. چه بسا در کنار فلزات اساسی از این نوع عناصر نیز بتوان به درآمدزایی مطلوبی دست یافت و جایگاه کشور را در این حوزه‌ها نیز ارتقا داد. این نوع فلزات که در واقع نو به حساب می‌آیند به فناوری‌های جدیدتری نیاز دارند و با سرمایه‌گذاری‌هایی می‌توان به صورت متوازن در کنار سایر عناصر به این نوع فلزات جدید نیز توجه داشت."

کمالی عنوان کرد: "دانشگاه‌ها یکی از بهترین بسترها برای پرورش ایده‌های ناب در حوزه صنعت و معدن است که متاسفانه اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا ارتباط‌گیری صنعتگران با دانشگاهیان کاهش داشته است اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های مدون به انتظار فروکش کردن این بحران نشست تا مجدد ارتباط قوی‌تری بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد، چراکه نظرات و ایده‌های نخبه‌ها قطعا راه‌گشای مشکلات و بحران‌های صنعت و معدن خواهد بود و علاوه بر این در جهت کارآفرینی و ایجاد شغل‌های جدید نقش موثری را خواهند داشت و چه بسا که تا کنون حضور پر رنگی را در این خصوص داشته‌اند."

مدیرعامل شتاب دهنده دانش بنیان صدرفردا در پایان خاطرنشان کرد که صنعت برای راهبری طرح‌ها به نیروهای متخصص نیاز دارد شتاب دهنده دانتش بنیان صدرفردا این توانایی را دارد تا متخصصین حوزه معدن و صنایع معدنی را از میان جامعه فنی، دانشگاهی و علمی شناسایی و جذب کند و رنگ و لعاب صنعت این کشور را با طرح‌ها و ایده ها نوآورانه تغییر دهد، در این مسیر حمایت دولت از شرکت‌های دانش‌ بنیان برای جذب طرح‌ها و ایده‌های نو قطعا در روند سرعت تبدیل طرح به کسب و کار دانش بنیان موثر خواهد بود و در کوتاه‌ترین زمان، نتایج مطلوبی را شاهد خواهیم بود.


چاپ