صدرفردا از طرح‌های موفق نوآورانه گزارش می‌دهد؛طرح تولید سیمِ روی خالص و آلیاژی با حمایت شتاب‌دهنده صدرفردا/ هدف اصلی تولید سیم روی؛ ایجاد پتانسیل صادرات و رقابت در بازارهای جهانی

 

فلز روی از مهمترین و با ارزش‌ترین فلزاتی است که در صنایع مختلف به ویژه در ساخت آلیاژها و صنعت گالوانیزاسیون کاربردهای فراوان دارد. این فلز در ساختار اقتصادی هر کشور جهت تولید و تکمیل انواع فرآورده‌های صنعتی نقش اساسی دارد. این فلز نقطه ذوب پایین دارد و مانند آهن و سایر فلزات زنگ نمی‌زند. بنابراین می‌تواند از سایر فلزات در برابر زنگ‌زدگی محافظت کند.

به گزارش روابط عمومی شتاب‌دهنده صدر فردا؛ فلز روی در تولید آلیاژهای مختلفی نظیر برنج و برنز، آلیاژهای آلومینیوم و آلیاژهای منیزیم استفاده می‌شود که این آلیاژها در صنایع ساخت و ساز، اتومبیل‌سازی الکتریکی، فلز ماشین تحریر، فرمول‌های مختلف لحیم نقره آلمانی و... کاربرد دارد. همچنین خاصیت الکتروشیمیایی این فلز موجب استفاده از آن در تولید باتری‌ها شده است.

یکی از محرک‌های اصلی رشد بازار جهانی فلز روی، افزایش تقاضا برای تولید فولاد گالوانیزه است. با توجه به مضرات روش‌های سنتی تولید فولاد گالوانیزه، پاشش حرارتی به عنوان روشی نوین توجه بسیاری از محققان و صنعتگران را به خود جلب کرده که نیازمند سیمِ روی به عنوان ماده اولیه است.

از کاربردهای این طرح می‌توان به روش پاشش حرارتی به منظور تولید پوشش گالوانیزه و آلیاژی در لوله‌های فولادی و چدنی، کشتی‌ها، ماشین‌آلات کشاورزی، زیرساخت‌های فلزی پل‌ها، پره‌های توربین بادی، سکوهای نفتی، سیلندرهای گاز و صنایع شیشه اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان داده است 4/1 درصد از صادرات کشورهای تولیدکننده روی، به سیمِ روی اختصاص دارد. از طرفی 2/1 درصد از بازار جهانی مختص سیمِ روی است. با توجه به این که میزان تولید سالانه روی در دنیا 13 میلیون تن است، مصرف سیم روی در بازار جهانی 150 تا 200 هزار تن تخمین زده می‌شود.

ضرورت اجرای این طرح را می‌توان در ایجاد ارزش افزوده بالا از منابع غنی روی در کشور، بومی‌سازی تولید سیمِ روی و جلوگیری از خروج ارز، قابلیت تعمیر درجای قطعات صنعتی، تکمیل زنجیره ارزش روی در کشور، ایجاد پتانسیل صادرات و رقابت در بازارهای جهانی و تشکیل پوشش‌های آلیاژی با ویژگی‌های مختلف خلاصه کرد.

شتاب‌دهنده صدرفردا با توجه به اهمیت این طرح، مراحل شتابدهی طرح فناورانه تولید سیمِ روی خالص و آلیاژی با ظرفیت سالانه 1000 تن را مدنظر قرار داد که با توجه به ذخایر غنی این فلز در کشور، یکی از پتانسیل‌های خوب برای صادرات و ایجاد ارزش افزوده بالا خواهد بود. همچنین این طرح منجر به اشتغال‌زایی مستقیم برای 24 نفر می‌شود. لازم به ذکر است که نرخ بازگشت سرمایه این طرح 35درصد است.

شتاب‌دهنده صدر فردا اولین شتاب‌دهنده تخصصی معدن و صنایع معدنی، متالورژی و مواد پیشرفته با اتخاذ رویکردهای نوین در توسعه فناوری، پذیرش و شتابدهی فرصت‌های کسب‌وکاری در بخش معدن و صنایع معدنی، زمینه‌ خلق ارزش پایدار را برای سهامداران خود به وجود می‌آورد و همزمان با نقش آفرینی در زیست بوم نوآوری کشور نقش برجسته‌ای در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور دارد.


چاپ